Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
cs:lekce02-base [2023/03/25 21:40] harkcs:lekce02-base [2025/11/24 12:40] (aktuální) – [Hry] hark
Řádek 1: Řádek 1:
 +Omezení při výuce a studiu šermu. Identifikace, odstraňování, prevence.
 +
 1/2: Techniky 1/2: Techniky
 Rotace: kolečko, čtveřice. Rotace: kolečko, čtveřice.
 +  * Cca co dvě minuty měníme partnery. 
 +  * 2 řady proti sobě, jedna jde při výměně na jednu stranu, druhá na druhou. 
 +  * Lidé na okrajích přejdou při výměně na protější stranu.
 +  * Při počtu 6-8 lidí se někteří lidé minou, proto jednou točíme celou grupu, jednou ve čtveřici.
  
-Opakování: +==== Technická část  ==== 
-  * Kroky + 
-    * Posun+  * Seznámení se zbraní 
-    * Předkrok. +    * Úchop, vyvážení, kreslení hrotem
-    * Výpady vpřed, vzad, vlevo, vpravo. +    * Rychlý dotek zbraní na 2-3 různé terče na těle (vlevo, vpravo, nahoře, dole) sekem, bodem.  
-    * Girata vlevo a vpravo.+    * Rozvoj rychlosti, dosahu, jemnosti ovládání.
   * Dlouhá menzura:   * Dlouhá menzura:
-    * Spojování útoků a odvety v posunu na 1dobuv předkrokuv posunu na 2 doby+    * Zbraň držená svisle u nohy nebo za tělem: Útoky mimo dosah zbraně. 
-    * Předsek v obraně zahájeníprotipředsek. +    * Zbraň držená před tělem: Útoky nad zbraň, pod zbraň, okolo zbraně, na ruku. 
-    * Polohy a protipolohykavacebod s opozicí.+    * Polohy meče s hrotem nahorudolů. Kryty proti útokům okolo/pod/nad zbraní. 
 +    * Protipolohy širokým střehem (rapírová sekundakvarta) jako obrana proti útokům na ruku. 
 +    * Spojování útoků s libovolným krokem. Varianta s pauzou mezi pohyby a kontrolou dosahu. 
 +      * Obránce: Udržuje se mimo dosah útoku, ale aby dosáhl sám. 
 +    * Odvety s libovolným krokem. Varianta s pauzou mezi pohyby. Varianta plynule
 +    * Předsek v obraně
 +    * Předsek v zahájení
 +    * Předsek a protipředsek. 
 +    * 3 útoky s variabilní prodlevou mezi nimi x Obránce používá aktivní kryt k vyplnění mezery. 
 +    * Kryt jako tykadlo/sonda - útoky cik cak - nad mečemokolo mečepod mečem (hlava, boky, noha). 
 +    * Aktivní kryt.
   * Přechod do krátké menzury:   * Přechod do krátké menzury:
-    * Finty: +    * Přetlak/kavace v obraně a příchodu. 
-      * Pohroz na max rychlost. +    * Finty = Chci někam trefit bez ohledu na kryt
-      * Finta bez kontaktu obejde vznikající kryt. +      * Pohroz na max rychlost. Obránce nedělá nic
-      * Finta dopadá na aktivní kryt k rozvíjení citu. \\ Aktivní kryt čeká až finta začne rušit kontakt a přebere aktivitu.+      * Finta bez kontaktu obejde vznikající kryt obránce
 +      * Finta dopadá na aktivní kryt k rozvíjení citu. \\ Aktivní kryt čekáaž finta začne rušit kontakt a přebere aktivitu.
       * Finta dopadá na aktivní kryt a pokračuje prací levé ruky - blok, tah, odzbrojení.       * Finta dopadá na aktivní kryt a pokračuje prací levé ruky - blok, tah, odzbrojení.
       * Finta nad zbraň, pod zbraň.       * Finta nad zbraň, pod zbraň.
-    * Přetlak/kavace v obraně a příchodu. 
   * Práce v krátké menzuře:   * Práce v krátké menzuře:
     * Bezpečný odchod.     * Bezpečný odchod.
 +    * Tahání a tlačení.
     * Půlení: obcházení zbraně v kontaktu.     * Půlení: obcházení zbraně v kontaktu.
     * Páky k odzbrojení.     * Páky k odzbrojení.
     * Páky, podmety a povaly.     * Páky, podmety a povaly.
 +    * Pokročilé studium viz lepení zbraně, 2 základní tlakové kruhy.
   * Cviky na práci s tempem a menzurou dle Salvatora Fabrise.   * Cviky na práci s tempem a menzurou dle Salvatora Fabrise.
-  * Hra/Gioco/Sestava pohybů na motivy Fabrisova assalta #1: +  * Fabrisovy 4 polohy a protipolohy, kavace, bod s opozicí. 
-    * Útok x kryt.+  * Hra/Gioco/Sestava pohybů na motivy Fabrisova assalta #1, bezpečný odchod po zásahu
 +    * Útok x kryt a prodloužení menzury.
     * Další útok x bod s opozicí nebo předsek.     * Další útok x bod s opozicí nebo předsek.
     * Obránce přebírá aktivitu a prodlužuje menzuru.     * Obránce přebírá aktivitu a prodlužuje menzuru.
     * Útočník zkusí ještě jeden útok do odcházení obránce.     * Útočník zkusí ještě jeden útok do odcházení obránce.
     * Obránce opět zkusí bod s opozicí nebo předsek.     * Obránce opět zkusí bod s opozicí nebo předsek.
 +  * Jednoduché kroky (pouze rozšiřují, nenahrazují stávající pohybový repertoár)
 +    * Posun.
 +    * Předkrok na dvě doby.
 +    * Spojování útoků a odvety v posunu na 1. dobu. V předkroku a posunu na 2 doby.
 +  * Pokročilé kroky
 +    * Otočení špiček chodidel v polovině předkroku = změna střehu.
 +    * Přesun váhy.
 +    * Dřep.
 +    * Výpady vpřed, vzad, vlevo, vpravo.
 +    * Girata vlevo a vpravo.
 +
 +==== Hry ====
 +
 +V souladu s doporučením Publia Vegetia Renata (De re militari), používáme hry k rozvoji základních atletických dovedností: Běhání, skákání, šplhání, házení, plavání. Rozvíjíme koordinaci oko-ruka, rovnováhu a posilujeme týmovou spolupráci vhodnou k užití při boji ve formacích. Míčové hry příbuzné fotbalu, házené a vybíjené po Evropě rozšířila vojska antického Říma.
  
-Hry: 
   * **Kruhy cti** (duely) 1x1, 2x2.    * **Kruhy cti** (duely) 1x1, 2x2. 
   * **Kruhy zrady** (deathmatch) 1x1, 2x2, vlčí smečky 3x3.   * **Kruhy zrady** (deathmatch) 1x1, 2x2, vlčí smečky 3x3.
-  * **Boj o předmět** (capture the flag) - 3 skupiny, 1 má vlajku/plyšáka/truhlu s pokladem. Vyhrává poslední skupina, která stojí a drží předmět. +  * Kruh zrady ve dvojicích, jeden pouze se štítem, druhý pouze s mečem a nesmí od sebe. Zásah jednoho znamená vyřazení celé dvojice. (od: Peter Kučera). 
-  * **Zombie armáda**: koho zabiju, ten se ke mně přidá. +  * **Boj o vlajku, poklad** (capture the flag) - 3 skupiny, 1 má vlajku/plyšáka/truhlu s pokladem. Vyhrává poslední skupina, která stojí naživu a drží předmět. 
-  * **Vracečka**: když umře ten, kdo mě zabil, vracím se do hry. +  * **Zombie armáda**: Koho zabiju, ten se ke mně přidá. 
-  * **Ochranka**: Nejméně obránci eskortují neozbrojenou osobu na dané místo. Eskorta vyhrává, když se chráněná osoba dotkne cíle. Assassini vyhrávají likvidací chráněné osoby. Assassini postupují v jednotlivcích nebo ve dvojicích. +  * **Vracečka**: Když umře ten, kdo mě zabil, vracím se do hry. 
-  * **Spolupráce** ve formaci proti nájezdům útočníků - jednotlivců (hrdina vs formace). +  * **Ochranka**:a více obránců eskortuje neozbrojenou osobu na dané místo. Eskorta vyhrává, když se chráněná osoba dotkne cíle. Assassini vyhrávají likvidací chráněné osoby. Assassini postupují v jednotlivcích nebo ve dvojicích. 
-  * **Asymetrické formace**. 2x1. 3x6, ...+  * **Spolupráce** ve formaci proti nájezdům jednotlivých útočníků - hrdinů (hrdina vs formace). Hrdinové se po 10s recyklují, členové formace se nerecyklují. Cílem formace je vydržet 2-3 minuty s co nejmenšími ztrátami
 +  * **Přesilovky / Asymetrické formace**. 2x1. 3x6, ... Nutnost pracovat s taktikou a dosahy.
   * Volná řada vs volná řada.   * Volná řada vs volná řada.
   * **Obchvat** po křídle.   * **Obchvat** po křídle.
-  * Meč a štít + 2-3 **vrhací zbraně** (rukavice/plyšáci/ježci/oštěpy).+  * Meč a štít + 2-3 **vrhací zbraně** (plyšáci, rukavice, gumoví ježci - věci bez zipů, knoflíků a tvrdých výstupků. Oštěpy z pěnové izolace na vodovodní trubky.).
   * **Full kontakt sparring** (maska+prošívka+rukavice+bacátka nebo HEMA zbraně).   * **Full kontakt sparring** (maska+prošívka+rukavice+bacátka nebo HEMA zbraně).
-  * **Boj na úzké lávce/prkně** nad příkopem/na zemi, 1 vs 1, max 2 vs 2. +  * **Boj na úzké lávce/prkně/nízké hrazdě, o most (ze dvou karimatek)** nad příkopem/na zemi, 1 vs 1, max 2 vs 2. 
-  * **Opičí dráha** - a-la první úroveň [[https://archive.org/details/msdos_Prince_of_Persia_1990|Prince of Persia]] - šplhání, skákání, plazení, vyhýbání překážkám a protipěchotním ježkům, načasované probíhání gillotinami, hledání meče a boj se závěrečným strážcem klíče k další bráně. +  * **Abordáž - boj na lodi (2 karimatky = 1 loď; máme alespoň 2 lodě oddělené vodou k přeskočení)**. 
-  * **Kolečko** - běžíme dokola, útočím jen na toho přede mnou. +  * **Boj na volské kůži** - bojovníci jsou na koberci nebo 3 karimatkách, vždy aspoň jedna noha musí být na podložce. 
-  * Zbraně mix: přesila vyzbrojená pouze jedním mečem proti lidem s mečem a štítem. Mix všeho - meč, meč a štít, meč a dýka, dva meče, dva štíty, dvě dýky, ....+  * **Boj přes hrazení** Dáme mezi sebe židli, útoky jen nad židlí/od pasu nahoru. Přední noha každého parťáka se musí nepřerušovaně dotýkat židle. Alternativa je nízký plot do výše pasu. 
 +  * **Překážková dráha** - a-la první úroveň [[https://archive.org/details/msdos_Prince_of_Persia_1990|Prince of Persia]] - šplhání, skákání, plazení, vyhýbání překážkám a protipěchotním ježkům, načasované probíhání gillotinami, hledání meče a boj se závěrečným strážcem klíče k další bráně. 
 +  * **Kolečko** - Běžíme dokola, útočím jen na toho přede mnou, kličkuju před útoky zezadu
 +  * **Zbraně mix**Přesila vyzbrojená pouze jedním mečem proti slabší skupině vybavené mečem a štítem. Mix všeho - meč, meč a štít, meč a dýka, dva meče, dva štíty, dvě dýky, halapartna, kopí, dvouruční meč, kopí a štít, vrhací zbraně ...
 +  * **Vyzyvatel**: Jeden vyzyvatel vyzve k boji 1-3 protivníky naráz. Volba zbraní je na vyzyvateli. 
 +  * **Vybíjená**: Vybíjená vrhacími zbraněmi - ježci, rukavice, plyšáci bez tvrdých částí, vrhací oštěpy... Oštěpy se mohou recyklovat, oštěpem mohu odrážet projektily. 
 +  * **Vybíjená II**: Mix krátkých a vrhacích zbraní s překážkami. Překážky omezují viditelnost a dostřel. Vrhači versus lidi vyzbrojení pouze dýkou. Štít a ježci (ježky nerecyklujeme, boxování štítem). Štít a vrhačky (vrhačky recyklujeme). Dýka a vrhačky. 
 +  * **Hladové hry**: Mix zbraní (meč, dýka, kopí, dvouručák, halapartna, rapír, sekera, štít, vrhací oštěpy) se rozloží na zem uprostřed místnosti. Lidé se rozestaví po okraji místnosti. Na jeden povel začíná boj všech proti všem, každý si vybere zbraň ze země a jde bojovat. 
 +  * **Vrh pěnovou vrhačkou na gumový nafukovací balonek**. Omezený počet pokusů, podle počtu tref se počítá výhra. 
 +  * **Zbraň a balonek/kelímek s vodou**: Každý má v jedné ruce zbraň, v druhé nafouklý balonek. Cílem je vyrazit nebo vyfouknout balonek partnerovi z ruky. Alternativa k balonku je měkký kelímek s vodou, cílem je nerozlít svoje, rozlít partnerovo. Dá se použít ke hrám venku. 
 +  * **Letní balonky**: Nafukovací balonky plněné vodou lze použít jako vrhací zbraň ke hrám venku na trávě. 
 +  * **Meč a stuha**: Za pasem je na mašli uvázaná stuha. Cílem je vzít/rozvázat stuhu a dostat se do bezpečí, aniž bych dostal zásah. 
 +  * **Spojeni provazem:** Duelanti drží v jedné ruce zbraň, v druhé ruce provaz omezené délky, kterým jsou spojeni za ruku. Kromě zásahu lze prohrát i upuštěním provazu. 
 +  * **Spojeni tyčí:** Duelanti drží v jedné ruce zbraň, ve druhé tyč, kterou jsou vzájemně spojeni. Tyč se dá použít i ke krytí. Kromě zásahu lze prohrát i ztrátou kontaktu s tyčí. 
 +  * **Dvouhlavý/trojhlavý obr** Dvojice nebo trojice se sváže provazem kolem pasu nebo se drží za ruku a bojuje jako jeden bojovník. Rozpojením rukou/provazu umírají všichni. Variace 1: Jeden drží štít, druhý meč. Variace 2: Všichni mají dva meče... :) Zásahem jednoho umírá jen jedna část obra (Variace 1: Jen nebojuje. Variace 2: Ostatní ji musí tahat. Variace 3: Odejde ze skupiny.) 
 +  * **Trojnohá obluda** Dvojice si sváže k sobě kotníky na levé a pravé noze. Musí se při boji naučit chodit trojnoze, jednou nohou společně svázanou.
  
 2/2: Vedení těla a zbraně 2/2: Vedení těla a zbraně
Řádek 57: Řádek 105:
   * Spojování útoků sólo.   * Spojování útoků sólo.
   * Sólo obrany.   * Sólo obrany.
-  * Sestava dva kruhy 3 kroky.+  * Sestava dva kruhy 3 kroky (hlava -> bok -> noha).
   * Volné stínování do vzduchu.   * Volné stínování do vzduchu.
   * Volné stínování do vzduchu s praporkem/stuhou na konci zbraně. Stuha nikdy nesmí začít viset dolů.   * Volné stínování do vzduchu s praporkem/stuhou na konci zbraně. Stuha nikdy nesmí začít viset dolů.
   * Lepení zbraně ve dvojici 2 základní kruhy - 3 pohyby čepele na 2 kroky.   * Lepení zbraně ve dvojici 2 základní kruhy - 3 pohyby čepele na 2 kroky.
 +  * Finty s důrazem na vedení zbraně v tempu.
  
 Hry: Hry:
-  * Menzurální hra 1x1 s důrazem na plynulost a nepřerušovanost pohybu.+  * Menzurální hra 1x1 s důrazem na plynulost a nepřerušovanost pohybu. = Volný šerm, hlásíme zásahy, ale nepřestáváme. 
 +    * Simulace podmínek, kdy zasáhnu, ale nepovede se zranění, které by ukončilo boj. 
 +    * Je třeba přijít, trefit a odejít, aniž by mě partner trefil.
   * Nekonečný kruh cti - volenka.   * Nekonečný kruh cti - volenka.
 +    * Mix menzurální hry a tance, kdy si co chvíli volím nového partnera a přizpůsobujeme se svému projevu.