Zbraň je činka na konci končetiny - páky.
Váha a hybnost zbraně působí na svalové úpony a na klouby a fixační prvky kloubů, šlachy.
Sobota
-  Úvod. 
-  Systémy výuky: - 
-  Učitel. Výsledek práce učitele. 
-  Komerční systém. Jak dávkovat znalosti a dovednosti k prodeji. Jak budovat závislost studenta na učiteli. 
-  Vojenský systém. Jak vycvičit rychle a spolehlivě množství lidí, aby přežili. 
-  Umělecký systém: Technika x  protitechnika. Budování korpusu technik. Respekt ke kreativitě výkladu. 
-  Akademický systém: Logika, řád, pravidla. Techniky jsou pomůckou k pochopení celku. Otevřenost vs uzavřenost. 
 
-  Cíle šermu. 
-  Rozcvička. 
-  Principy sebeobranného šermu: Tempo, menzura, biomechanika. 
-  Biomechanika.                                                                                                                                                                         
-  Bojové systémy. 
-  Plynulé přelévání z pohybu do pohybu. 
 
Rozcvička, sebevnímání 9:00-10:15 (~75m)
Šerm je kromě jiného také cvičení s činkou a tělocvik.
Je vhodné rozvíjet vnímání sebe sama, vedení svého těla i zbraně v jednotě.
V rámci rozcvičky se zaměříme na vnímání vlastního těla.
-  Leh na zádech s pokrčenými koleny. - 
-  Opřené lopatky dlaně vzhůru/dolů; vnímání polohy lopatek. 
-  Opřít loket a zvednout předloktí, loktem zatlačit bod na střed. 
-  Opřít loket a zvednout předloktí, sek. 
 
-  Střih v NS, lehká práce hrotem. - 
-  Ruka vně těla, hrot na středu, loket dole, zápěstí. 
-  Chyby: propínání loktu; křivení zápěstí; ruka uprostřed; hrot mimo. 
 
-  Houpání, kroužení po straně, napříč, šikmý sek L/P; kroužení před sebou. 
-  Posun 1 noha tam a zpět, L/P. - 
-  1 noha zůstane nahoře; podsazená pánev; zastrčená brada. 
-  Osa kyčel - koleno - špička. 
-  Chyby: propínání kolene, dopad jinak než na celé chodidlo, tvrdý dopad, vyosení. 
 
-  Posun dopředu a do strany se střihem shora do dlouhého hrotu a se střihem do ŠS. 
-  Předkrok dopředu (šikmé střihy na ramena) a dopředu + do strany se střihy hlava/ŠS. 
-  Funkční rozdíl mezi posunem a předkrokem. 
 
Tempo 10:00-11:00 (~50m)
Menzura 11:00-12:00 (~50 m)
-  Co je menzura a menzurální chyby 
-  Různé terče jsou v různých menzurách - ruka, noha, tělo, hlava 
-  Příchod s nápřahem 
-  Vstup do menzury bez ohrožení soupeře 
-  Výstup z menzury bez ohrožení soupeře 
-  Pohyb v menzuře bez ohrožení soupeře 
-  Vstup do menzury bez dominance nad vstupním prostorem 
-  Klamné střehy a zdánlivé tempové chyby s ústupem - lákání 
 
Grassiho principy (12:00-12:15)
-  Přímá linka je nejkratší.                 (M,T)      ½mv² 
-  Kdo urazí kratší dráhu, zasáhne dříve.    (M,T) 
-  Kruhový pohyb je nejsilnější na obvodu.   (B)        mv²/r 
-  Snáze vydržíš malou, než velkou sílu.     (B) 
-  Každý pohyb vyžaduje čas.                 (T) 
menzura (M), tempo (T), /bio/mechanika(B)
Grassi zahajuje techniky v dlouhé menzuře.
 
Diskuze (12:15-13:00), Pauza na oběd
Biomechanika (15:00-17:00)
-  Vnímání sebe sama, napětí v těle. 
-  Uvolňování, práce s dechem a gravitací. 
-  Budování správných opěrných konstrukcí. 
 
Mechanika zbraně, odvozená ze stavby ruky (20m)
-  Ostří / rub  
-  Hrubí / tenčí 
-  Plocha / hrana 
-  Hlavice a záštita 
 
Střehy meče (30m)
-  Co určuje sílu střehu a jakým směrem 
-  Široký kontra vysoký/nízký a vice versa 
-  Střehy chrání ozbrojenou ruku 
-  Předsek na sekající nebo bodající ruku a jak střeh pomůže 
 
Stavba těla a opěrné pilíře nohou (30m)
-  Střehy nohou, jejich silné, slabé stránky, k čemu se hodí 
-  Čelný střeh; dvě stejné zbraně 
-  Výpad/německý střeh; generování a udržení frontálního tlaku; zachování pozice ve formaci 
-  Sportovní střeh; rychlost vpřed/vzad, minimalizace terče 
-  Neutrální střeh; nulové omezení, maximální svoboda 
-  Testování poloh plynule stupňovaným tlakem: dlaněmi, kopím 
-  Mobilizace a zvětšování rozsahu kroužením v mezních polohách 
-  Funkce páteře, vady držení páteře a jejich dopad na zdraví 
 
Změna střehu - celý krok (25m)
Výpad s pevnou zadní nohou (25m)
-  Možná geneze výpadu z nutnosti zůstat v bojové formaci. 
-  Práce předního kolene. 
-  Přechod do předkroku. 
-  Návrat z výpadu. 
-  Kroužení v kyčlích/kolenou/kotnících ve výpadu. 
-  Přechod z výpadu do dřepu. 
-  Tipy na zvyšování rychlosti nohou. 
 
Bojový systém (17:00-18:00)
Poloha-dráha-poloha (10m)
-  Budování rychlosti, správného druhu síly a zvykání těla na nové dráhy. 
-  Doznění pohybu - relaxace svalových vláken. 
-  Abeceda písmenek a slov. 
-  Soustředění stejným dílem na zbraň i na ruku a tělo, které zbraň vedou. 
 
Plynulé přelévání z pohybu do pohybu.
-  Projev. Poezie. Tanec. 
-  Schopnost reagovat na měnící se situaci v průběhu změny. 
-  Vnímání celku těla se zbraní, v prostoru a času. 
-  Kaligrafie hrotem. Kreslení psacího písmenka f, podpis a tvary do vzduchu. 
-  Časování průběhu polohou na dopad chodidla. 
-  Časování na změnu těžiště z jedné nohy na druhou. 
-  Časování na přenášení váhy z paty na špičku vestoje. 
-  Časování na přenášení váhy z paty na špičku ve změně výpadu do předkroku. 
-  Časování na práci boky, otáčení špiček. 
-  Časování na zvednutí chodidla. 
 
Závěr
Cílem je vytvořit rámec, jak uvažovat v podstatě nad libovolným bojovým uměním a jak si ho skládat do funkčních celků. 
Výsledkem je možnost informovaně posoudit kvalitu předváděných technik.
Šerm je umění a věda, která vychází z možností a limitací lidského těla. 
Po rozvoji palných zbraní v 16. století autoři stále častěji zdůrazňují, že
šerm je výborný druh cvičení těla i mozku. Rozvíjí a kultivuje naše schopnosti.
Správně prováděný šerm vhodně zatěžuje tělo, zpomaluje stárnutí. Konstrukce a
užívání zbraní také využívá schopností a omezení těla.