Omezení při výuce a studiu šermu. Identifikace, odstraňování, prevence.
1/2: Techniky Rotace: kolečko, čtveřice.
- Cca co dvě minuty měníme partnery.
- 2 řady proti sobě, jedna jde při výměně na jednu stranu, druhá na druhou.
- Lidé na okrajích přejdou při výměně na protější stranu.
- Při počtu 6-8 lidí se někteří lidé minou, proto jednou točíme celou grupu, jednou ve čtveřici.
Technická část:
- Seznámení se zbraní
- Úchop, vyvážení, kreslení hrotem.
- Rychlý dotek zbraní na 2-3 různé terče na těle (vlevo, vpravo, nahoře, dole) sekem, bodem.
- Rozvoj rychlosti, dosahu, jemnosti ovládání.
- Dlouhá menzura:
- Zbraň držená svisle u nohy nebo za tělem: Útoky mimo dosah zbraně.
- Zbraň držená před tělem: Útoky nad zbraň, pod zbraň, okolo zbraně, na ruku.
- Polohy meče s hrotem nahoru, dolů. Kryty proti útokům okolo/pod/nad zbraní.
- Protipolohy širokým střehem (rapírová sekunda, kvarta) jako obrana proti útokům na ruku.
- Spojování útoků s libovolným krokem. Varianta s pauzou mezi pohyby a kontrolou dosahu.
- Obránce: Udržuje se mimo dosah útoku, ale aby dosáhl sám.
- Odvety s libovolným krokem. Varianta s pauzou mezi pohyby. Varianta plynule.
- Předsek v obraně.
- Předsek v zahájení.
- Předsek a protipředsek.
- 3 útoky s variabilní prodlevou mezi nimi x Obránce používá aktivní kryt k vyplnění mezery.
- Kryt jako tykadlo/sonda - útoky cik cak - nad mečem, okolo meče, pod mečem (hlava, boky, noha).
- Aktivní kryt.
- Přechod do krátké menzury:
- Přetlak/kavace v obraně a příchodu.
- Finty = Chci někam trefit bez ohledu na kryt:
- Pohroz na max rychlost. Obránce nedělá nic.
- Finta bez kontaktu obejde vznikající kryt obránce.
- Finta dopadá na aktivní kryt k rozvíjení citu.
Aktivní kryt čeká, až finta začne rušit kontakt a přebere aktivitu. - Finta dopadá na aktivní kryt a pokračuje prací levé ruky - blok, tah, odzbrojení.
- Finta nad zbraň, pod zbraň.
- Práce v krátké menzuře:
- Bezpečný odchod.
- Tahání a tlačení.
- Půlení: obcházení zbraně v kontaktu.
- Páky k odzbrojení.
- Páky, podmety a povaly.
- Pokročilé studium viz lepení zbraně, 2 základní tlakové kruhy.
- Cviky na práci s tempem a menzurou dle Salvatora Fabrise.
- Fabrisovy 4 polohy a protipolohy, kavace, bod s opozicí.
- Hra/Gioco/Sestava pohybů na motivy Fabrisova assalta #1, bezpečný odchod po zásahu:
- Útok x kryt a prodloužení menzury.
- Další útok x bod s opozicí nebo předsek.
- Obránce přebírá aktivitu a prodlužuje menzuru.
- Útočník zkusí ještě jeden útok do odcházení obránce.
- Obránce opět zkusí bod s opozicí nebo předsek.
- Jednoduché kroky (pouze rozšiřují, nenahrazují stávající pohybový repertoár)
- Posun.
- Předkrok na dvě doby.
- Spojování útoků a odvety v posunu na 1. dobu. V předkroku a posunu na 2 doby.
- Pokročilé kroky
- Otočení špiček chodidel v polovině předkroku = změna střehu.
- Přesun váhy.
- Dřep.
- Výpady vpřed, vzad, vlevo, vpravo.
- Girata vlevo a vpravo.
Hry:
V souladu s doporučením Publia Vegetia Renata (De re militari), používáme hry k rozvoji základních atletických dovedností: Běhání, skákání, šplhání, házení, plavání. Rozvíjíme koordinaci oko-ruka, rovnováhu a posilujeme týmovou spolupráci vhodnou k užití při boji ve formacích. Míčové hry příbuzné fotbalu, házené a vybíjené po Evropě rozšířila vojska antického Říma.
- Kruhy cti (duely) 1×1, 2×2.
- Kruhy zrady (deathmatch) 1×1, 2×2, vlčí smečky 3×3.
- Boj o vlajku, poklad (capture the flag) - 3 skupiny, 1 má vlajku/plyšáka/truhlu s pokladem. Vyhrává poslední skupina, která stojí naživu a drží předmět.
- Zombie armáda: Koho zabiju, ten se ke mně přidá.
- Vracečka: Když umře ten, kdo mě zabil, vracím se do hry.
- Ochranka: 2 a více obránců eskortuje neozbrojenou osobu na dané místo. Eskorta vyhrává, když se chráněná osoba dotkne cíle. Assassini vyhrávají likvidací chráněné osoby. Assassini postupují v jednotlivcích nebo ve dvojicích.
- Spolupráce ve formaci proti nájezdům jednotlivých útočníků - hrdinů (1 hrdina vs formace). Hrdinové se po 10s recyklují, členové formace se nerecyklují. Cílem formace je vydržet 2-3 minuty s co nejmenšími ztrátami.
- Přesilovky / Asymetrické formace. 2×1. 3×6, … Nutnost pracovat s taktikou a dosahy.
- Volná řada vs volná řada.
- Obchvat po křídle.
- Meč a štít + 2-3 vrhací zbraně (plyšáci, rukavice, gumoví ježci - věci bez zipů, knoflíků a tvrdých výstupků. Oštěpy z pěnové izolace na vodovodní trubky.).
- Full kontakt sparring (maska+prošívka+rukavice+bacátka nebo HEMA zbraně).
- Boj na úzké lávce/prkně/nízké hrazdě, o most (ze dvou karimatek) nad příkopem/na zemi, 1 vs 1, max 2 vs 2.
- Boj na volské kůži - bojovníci jsou na koberci nebo 3 karimatkách, vždy aspoň jedna noha musí být na podložce.
- Boj přes hrazení Dáme mezi sebe židli, útoky jen nad židlí/od pasu nahoru. Přední noha každého parťáka se musí nepřerušovaně dotýkat židle. Alternativa je nízký plot do výše pasu.
- Překážková dráha - a-la první úroveň Prince of Persia - šplhání, skákání, plazení, vyhýbání překážkám a protipěchotním ježkům, načasované probíhání gillotinami, hledání meče a boj se závěrečným strážcem klíče k další bráně.
- Kolečko - Běžíme dokola, útočím jen na toho přede mnou, kličkuju před útoky zezadu.
- Zbraně mix: Přesila vyzbrojená pouze jedním mečem proti slabší skupině vybavené mečem a štítem. Mix všeho - meč, meč a štít, meč a dýka, dva meče, dva štíty, dvě dýky, halapartna, kopí, dvouruční meč, kopí a štít, vrhací zbraně ….
- Vyzyvatel: Jeden vyzyvatel vyzve k boji 1-3 protivníky naráz. Volba zbraní je na vyzyvateli.
- Vybíjená: Vybíjená vrhacími zbraněmi - ježci, rukavice, plyšáci bez tvrdých částí, vrhací oštěpy… Oštěpy se mohou recyklovat, oštěpem mohu odrážet projektily.
- Vybíjená II: Mix krátkých a vrhacích zbraní s překážkami. Překážky omezují viditelnost a dostřel. Vrhači versus lidi vyzbrojení pouze dýkou. Štít a ježci (ježky nerecyklujeme, boxování štítem). Štít a vrhačky (vrhačky recyklujeme). Dýka a vrhačky.
- Hladové hry: Mix zbraní (meč, dýka, kopí, dvouručák, halapartna, rapír, sekera, štít, vrhací oštěpy) se rozloží na zem uprostřed místnosti. Lidé se rozestaví po okraji místnosti. Na jeden povel začíná boj všech proti všem, každý si vybere zbraň ze země a jde bojovat.
2/2: Vedení těla a zbraně
- Kreslení hrotem zápěstí, rameno, podvozek.
- Spojování útoků ve dvojici: bod - sek (úhyby, sem tam kryt).
- Spojování útoků sólo.
- Sólo obrany.
- Sestava dva kruhy 3 kroky (hlava → bok → noha).
- Volné stínování do vzduchu.
- Volné stínování do vzduchu s praporkem/stuhou na konci zbraně. Stuha nikdy nesmí začít viset dolů.
- Lepení zbraně ve dvojici 2 základní kruhy - 3 pohyby čepele na 2 kroky.
Hry:
- Menzurální hra 1×1 s důrazem na plynulost a nepřerušovanost pohybu. = Volný šerm, hlásíme zásahy, ale nepřestáváme.
- Simulace podmínek, kdy zasáhnu, ale nepovede se zranění, které by ukončilo boj.
- Je třeba přijít, trefit a odejít, aniž by mě partner trefil.
- Nekonečný kruh cti - volenka.
- Mix menzurální hry a tance, kdy si co chvíli volím nového partnera a přizpůsobujeme se svému projevu.