Překlady této stránky:

Zbraň je činka na konci končetiny - páky. Váha a hybnost zbraně působí na svalové úpony a na klouby a fixační prvky kloubů, šlachy.

Sobota

Rozcvička 9:00-10:15 (~75m)

  • leh na zádech s pokrčenými koleny
    • opřené lopatky dlaně vzhůru/dolů; vnímání polohy lopatek
    • opřít loket a zvednout předloktí, loktem zatlačit bod na střed;
    • opřít loket a zvednout předloktí, sek
  • střih v NS, lehká práce hrotem
    • ruka vně těla, hrot na středu, loket dole, zápěstí;
    • chyby: propínání loktu; křivení zápěstí; ruka uprostřed; hrot mimo;
  • houpání, kroužení po straně, napříč, šikmý sek L/P; kroužení před sebou;
  • posun 1 noha tam a zpět, L/P;
    • 1 noha zůstane nahoře; podsazená pánev; zastrčená brada
    • osa kyčel - koleno - špička
    • chyby: propínání kolene, dopad jinak než na celé chodidlo, tvrdý dopad, vyosení
  • posun dopředu a do strany se střihem shora do dlouhého hrotu a se střihem do ŠS;
  • předkrok dopředu (šikmé střihy na ramena) a dopředu + do strany se střihy hlava/ŠS;
  • funkční rozdíl mezi posunem a předkrokem

Tempo 10:00-11:00 (~50m)

  • Co je tempo a chyby tempa
  • Předseky, předbody
  • NS x NS
    • nápřah na sek
    • nápřah na bod
    • nápřah na sek a provedení seku
  • NS x nápřah
    • nápřah na sek
    • nápřah na bod
    • nápřah na sek a provedení seku
  • NS x NS
    • nápřah na bod (pumpování) a bod nebo sek
    • tramazzone
    • nápřah na sek, předčasná obrana, útok do předčasné obrany
  • Vadný systém výuky obranných technik
    • obrana, namíření, nápřah, útok

Menzura 11:00-12:00 (~50 m)

  • Co je menzura a menzurální chyby
  • Různé terče jsou v různých menzurách - ruka, noha, tělo, hlava
  • Příchod s nápřahem
  • Vstup do menzury bez ohrožení soupeře
  • Výstup z menzury bez ohrožení soupeře
  • Pohyb v menzuře bez ohrožení soupeře
  • Vstup do menzury bez dominance nad vstupním prostorem
  • Klamné střehy a zdánlivé tempové chyby s ústupem - lákání

Grassiho principy (12:00-12:15)

  1. Přímá linka je nejkratší. (M,T) ½mv²
  2. Kdo urazí kratší dráhu, zasáhne dříve. (M,T)
  3. Kruhový pohyb je nejsilnější na obvodu. (B) mv²/r
  4. Snáze vydržíš malou, než velkou sílu. (B)
  5. Každý pohyb vyžaduje čas. (T)

menzura (M), tempo (T), /bio/mechanika(B)

Grassi zahajuje techniky v dlouhé menzuře.

Diskuze (12:15-13:00), Pauza na oběd


Biomechanika (15:00-17:00)

  • Nauka o práci těla pod záteží.
  • Vnímání sebe sama, napětí v těle.
  • Uvolňování, práce s dechem a gravitací.
  • Budování správných opěrných konstrukcí.

Mechanika zbraně, odvozená ze stavby ruky (20m)

  • Ostří / rub
  • Hrubí / tenčí
  • Plocha / hrana
  • Hlavice a záštita

Střehy meče (30m)

  • Co určuje sílu střehu a jakým směrem
    • Stavba ruky, těla a podvozku za mečem
  • Široký kontra vysoký/nízký a vice versa
  • Střehy chrání ozbrojenou ruku
  • Předsek na sekající nebo bodající ruku a jak střeh pomůže

Stavba těla a opěrné pilíře nohou (30m)

  • Střehy nohou, jejich silné, slabé stránky, k čemu se hodí
  • Čelný střeh; dvě stejné zbraně
  • Výpad/německý střeh; generování a udržení frontálního tlaku; zachování pozice ve formaci
  • Sportovní střeh; rychlost vpřed/vzad, minimalizace terče
  • Neutrální střeh; nulové omezení, maximální svoboda
  • Testování poloh plynule stupňovaným tlakem: dlaněmi, kopím
    • Usměrňování a generování síly podvozkem
  • Mobilizace a zvětšování rozsahu kroužením v mezních polohách
  • Funkce páteře, vady držení páteře a jejich dopad na zdraví

Změna střehu - celý krok (25m)

  • Fáze kroku, zapojení boků a ramen
  • Šikmý sek

Výpad s pevnou zadní nohou (25m)

  • možná geneze výpadu z nutnosti zůstat v bojové formaci
  • práce předního kolene
  • přechod do předkroku
  • návrat z výpadu
  • kroužení v kyčlích/kolenou/kotnících ve výpadu
  • přechod z výpadu do dřepu
  • tipy na zvyšování rychlosti nohou

Bojový systém (17:00-18:00)

Poloha-dráha-poloha (10m)

  • Budování rychlosti, správného druhu síly a zvykání těla na nové dráhy.
  • Doznění pohybu - relaxace svalových vláken.
  • Abeceda písmenek a slov.
  • Soustředění stejným dílem na zbraň i na ruku a tělo, které zbraň vedou.

Plynulé přelévání z pohybu do pohybu.

  • Projev. Poezie. Tanec.
  • Schopnost reagovat na měnící se situaci v průběhu změny.
  • Vnímání celku těla se zbraní, v prostoru a času.
  • Kaligrafie hrotem. Kreslení písmenka f, podpis a tvary do vzduchu.
  • Časování průběhu polohou na dopad chodidla.
  • Časování na změnu těžiště z jedné nohy na druhou.
  • Časování na přenášení váhy z paty na špičku vestoje.
  • Časování na přenášení váhy z paty na špičku ve změně výpadu do předkroku.
  • Časování na práci boky, otáčení špiček.
  • Časování na zvednutí chodidla.
  • Plynulý pohyb do vzduchu, vlastní pohybové sestavy.

Závěr

Cílem je vytvořit rámec, jak uvažovat v podstatě nad libovolným bojovým uměním a jak si ho skládat do funkčních celků. Výsledkem je možnost informovaně posoudit kvalitu předváděných technik.


Neděle

Rozcvička 9:00-9:30 (25m)

  • Houpání v rameni
  • Kroužení po straně a napříč
  • Kroužení před sebou
  • Posun a střih ve 4 střezích
  • Předkrok a šikmý sek

Jak pracovat s první Fabrisovou knihou 9:30-9:45 (~10m)

Nářadí - podle postavy. Možno cca 112-117cm délka zbraně, lépe od země po šířku dlaně nad pánev. Vyvážení 4-5 prstů od příčky.

První kniha ukazuje italský šerm ve stylu poloha - akce - poloha. Pomocí chyb demonstruje nutnost dodržet správný postup provedení akce.

Druhá kniha uvažuje o šermu jako o plynulé spojnici bodů, kterými probíháme.

Klade důraz na to, co se děje uprostřed a aby v každém okamžiku existovala taková kontrola nad sebou samým, prostorem a situací, že lze komfortně provést změnu.

Šerm v rámci první knihy o možných dírách v provedení ví, ale snaží se je překlenout rychlostí. To funguje, dokud nenarazí na někoho rychlejšího nebo na někoho, kdo zvládne mít situaci pod kontrolou bez mezer.


Postup provedení akce 9:45-10:00 (~15m)

  • Utvoř protipostoj a najdi soupeřův meč
  • Najdi správnou mensuru
  • Vyber vhodné tempo a odkrytí
  • Zaútoč
    • Výpadem pravé nohy nebo giratou
      • a vrať se (levou) zpátky do bezpečné vzdálenosti
    • Předkroky až k oponentovu tělu

Při nácviku zásahů je nezbytné mít správnou menzuru na začátku akce.

Zásah musí projít skrz terč. Máme-li flexibilní čepel, musí se ohnout a nesklouznout.

Nejprve musíme vnímat kvalitu zásahu a vlastní postury. Proto se nestahujeme hned zpátky ani nepřidáváme další krok.

Po dostatečném otestování se stahujeme zpět a s opozicí čelíme soupeřovu následnému útoku.

Po dostatečném otestování kvality zásahu vyzkoušíme kvalitu své opozice plynulým předkrokem proti trvalému odporu soupeře. Nesmí vznikat napětí v ozbrojené ruce a ramenou.

Nalezení meče 10:00-10:45 (~45m)

  • Postura
  • Vedení bodu tělem a podvozkem
  • Není-li řečeno jinak, zahajujeme z dlouhé menzury
  • Útok bez nalezení meče a kryt, tabule 21
  • Útok bez nalezení meče a opozice
  • Finta nacházením meče, soupeř se stáhne v průběhu finty
  • Finta nacházením meče, kavací a následným zkrácením menzury, soupeř nekryje, zasahuji
  • Finta nacházením meče, kavací, následným zkrácením menzury, soupeř vykryje, změním linku
  • Nový: Zahajujeme v krátké menzuře, soupeřův meč je nalezen, ale ještě nemám utvořenou protipolohu. Když dotvářím protipolohu, soupeř provede kavaci a jde vpřed, jdu zpátky do dlouhé menzury s bodem v opozici.

Seky 10:50-11:40 (~45m)

  • Tramazzone, seky kruhem z ramene a zápěstí, tabule 26-29
  • Střihy ze zápěstí, tabule 6
  • Sek s nataženou tuhou paží

Bodné akce 11:45-12:15 (30m)

  • Vrtání čepelí, tabule 7
  • Zdánlivé povolení soupeři, tabule 5
  • Změna linky s giratou v tempu, tabule 37
  • Kavace s giratou v tempu, tabule 31
  • Nepřetržitá kontrola při contendere di spada, tabule 25
  • Plynulé přicházení a testování tělesné struktury tlakem proti přicházení

Diskuze a závěr

Šerm je umění a věda, která vychází z možností a limitací lidského těla. Po rozvoji palných zbraní v 16. století autoři stále častěji zdůrazňují, že šerm je výborný druh cvičení těla i mozku. Rozvíjí a kultivuje naše schopnosti. Správně prováděný šerm vhodně zatěžuje tělo, zpomaluje stárnutí. Konstrukce a užívání zbraní také využívá schopností a omezení těla.